عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم فقط مربوط به جنگ یا عکاسانی نیست که برای یک روزنامه محلی کار میکنند. فتوژورنالیسم داستانی را در مورد یک واقعه روایت می کند و غالباً این کار را با یک عکس واحد انجام می دهد.
عکاسی خبری به جهانیان این امکان را می دهد که فقط یک لحظه از دید عکاس به اتفاق را نگاه کنند.در عکاسی خبری مثل عکاسی پرتره یا عکاسی تبلیغاتی صحنه را کارگردانی نمیکنیم بلکه آنچه را مشاهده میکنیم،ثبت میکنیم.عکاس خبری موظف است که داستان را تغییر ندهد،یعنی آنچه که در قاب وجود دارد همان چیزی است که واقعا اتفاق افتاده است.
گاهی یک عکس واحد می تواند برای میلیون ها نفری که آن را می بینند ، به یک حرکت و جنبش منجر شود.
عکاسی مستند ، عکاسی خیابانی و فتوژورنالیسم رشته های نزدیک به هم هستند،اما آنچه که فتوژورنالیسم را از آن ها جدا میکند ارزش خبری آن است.ارزش خبری شامل سه عنصر است:جدول زمانی،عینیت و روایت.هدف عکاسی خبری گرفتن عکس ها در لحظه ای است که خبر منتشر میشود.
در فتوژورنالیسم هر کس شیوه ی خودش را برای ارائه ی نگاهش به جهانیان دارد،اما چند ایده اساسی اساسی وجود دارد که هرکس علاقه مند به شروع کار فتوژورنالیسم باشد ،از آن ها سود خواهد برد.
به خاطر داشته باشید که یک تصویر جذاب می تواند مردم را وادار به خواندن داستان کند.
- نویسنده : فاطمه مداح
- منبع خبر : https://noornegar.com/blog/news-photography-training/